Puijonlaaksossa jyrisi ja kolisi – KPK lohkoykkösenä juhannustauolle

Jos taannoinen vierasvoitto Oulunsalossa nähtiin ennätyslyhyen ja varsin tapahtumaköyhän ottelun seurauksena, oli ”kevätkierroksen” päätösmatsi Kuopiossa toista maata. 22 juoksua, 42 takatilannetta, yksi ukkosmyrsky ja sitä seurannut tauko ja yksi ikävä loukkaantuminen mahtuivat kolme ja puoli tuntia kestäneeseen näytökseen, jonka vierailija KPK vei nimiinsä puhtaasti 0-2 (2-7, 6-7). Vierasjoukkueen tehonaisina hääräsivät 100% sisäpeliä pelannut Nelli Huotari (1+3, 2 tuotua) ja jokeritykki Mette Leskinen (4 lyötyä 5 yrityksestä). Ulkopeli toimi mainiosti toisen jakson puolivälissä tapahtuneeseen Oona Tuonosen loukkaantumiseen saakka – tästä säikähtänyt kajaanilaisryhmä antoi otteen lipsahtaa hetkeksi Puijottarille, mutta keräsi lopulta rivinsä kolmen pisteen voiton arvoisesti.

Ensimmäinen jakso aloitettiin helteisissä mutta painostavissa olosuhteissa. Ilta Puijonlaaksossa tummui hiljalleen ja tulevan ukkosrintaman merkit vesisadetta unohtamatta voimistuivat. Heti ottelun avausvuorossa tapahtui pelillisestikin: Leskisen jatkettua täydellistä hutunkeittämistä aloittivat savolaiset ottelun sisältä ja siirtyivätkin johtoon ottelussa PuPen parhaana palkitun Anni Ollikaisen sijoitettua alapallo-osumalla Iiris Huotarin eteen. KPK:n vastaus seurasi tasoittavalla tylysti. Ykköskärjen rakenteli palottoman ajon. Kuopiolaiset kestivät vielä Mari Kemppaisen yrityksen, mutta seuraavana lyönyt Leskinen avasi vieraan juoksutilin iskemällä mainion sivalluksen kolmossaumaan Oona Liimataisen juostessa kotiin. Tilanne jatkui Huotareista Iirikselle, joka kurmootti edelliskauden joukkuettaan tinttaamalla merkistä väliin – Tiia Jokela toi KPK:n jo johtoon. Tilannetta rauhoiteltiin kopittamalla, ja uutta hyökkäystä rakennettiin etenijäjokeri Tuuli Toiviaisen johdolla. Toiviainen selvitti tiensä mainiolla välilyönnillä ykköselle ja mailan varteen tarttui joukkueen Huotareista kymmenen vuotta nuorempi. Nelli aloitti komean sisäpeli-iltansa heti ryminällä puhkaisemalla puijolaisten kolmosluukusta 1+1 juoksun arvoisesti. Kunniajuoksu oli Nellille ensimmäinen ykköspesistasolla! Nämä jäivät vuoron päätöslukemiksi, joten toiseen vuoroon mentiin tilanteessa 1-4. KPK piti Puijon nollilla toisessa hyökkäysrynnistyksessä ja pääsi pikaisesti itse takaisin lyöntipaikalle. Hyvästä avausvuorosta huolimatta nälkää juoksuntekoon näytti riittävän: vaikka PuPen nollatilanne kesti KPK:n ensimmäiset kentällemenijät, rakenteli sininen Jokelan ja I.Huotarin onnistumisella etupesät täyteen, josta Puijottaret vielä harhaheittivät takatilanteen. Seuraava juoksu nähtiin jälleen Nellin mailasta – tyylipuhdas tillikka nokkapelaaja Tilda Tuomen ylitse ja hyvä eteneminen Jokelalta toivat KPK:n jo neljän juoksun karkumatkalle. Vuoron viimeisenä lyöjänä operoinut Leskinen taas saatteli Heta Juvosen kahdella peräkkäisellä onnistumisella kakkospesältä kotiin saakka – kotiutuslyöntinä nähtiin taas kova paukku kolmossaumaan. Kolmanteen vuoroon mentiin KPK-johdossa 1-6. Kolmannessa vuorossa sade osoitti kiihtymisen merkkejä, mutta muutoin peli noudatteli samaa kaavaa. PuPe jäi nollille ja Leskinen iski jakson kolmantensa jälleen Tuomen rystypuolelta, samasta kolmossaumasta. Neljännen aloittavaa ehdittiin pelata yhden palon kakkostilanteeseen saakka, kunnes luonto näytti toden teolla mahtiaan. Sade yltyi hetkessä rankkasateeksi ja myrskyksi ja viimeistään jo lähes mediailmiöksi muodostunut salamanisku kentän lähistölle keskeytti pelin. Salama ei onneksi aiheuttanut säikähdystä, kiljahduksia ja karkuunjuoksureaktioita kummempia vahinkoja.

Tuomariston ensimmäinen päätös oli pitää jaksotauko ennen aikojaan ja jatkaa ottelua keskeytyneestä tilanteesta sen jälkeen. Rankkasade oli kuitenkin päällä pidemmän tovin, joten keskeytys venyi lopulta hieman yli tunnin mittaiseksi. Tuomaristo arvioi yhdessä pelinjohtajien kanssa sitä, voidaanko ottelu saattaa asiaankuuluvaan loppuun päivän aikana. Myrsky onneksi hellitti lopulta normaaleja Suomen juhannusoloja vastaavaksi tihkuksi ja ottelua päästiin jatkamaan. Keskeytynyt neljännen aloittava poiki vielä PuPe-kavennuksen Ollikaisen ja Oona Majoisen toimesta, mutta jakso kirjattiin silti selkeästi vierasvoittoon 2-7. Heti perään aloitetun toisen jakson avausvuoron aikana KPK näytti, ettei tunnin jaksotauko vienyt sisäpeliterää: vaikka Liimataisen tuoman tavausjuoksun ”lyöjäksi” merkattiin harhaheitto, olivat seuraavat juoksut komeita lyöntejä: Nelli puhkaisi etutilanteessa kolmosluukun toiseen otteeseen ja pallopojan puututtua pelin kulkuun määräsi tuomaristo tilanteesta Jokelan kotipesään ja takapesät täyteen. Seuraavana lyönyt KPK-lukkari Vilma Nevalainen uitti pystymailan ottamattomasti kakkosjatkeelle ja Iiris toi tilanteeksi 0-3. Samassa pystäritempussa onnistui vielä kahden palon tilanteessa Juvonen, tällä lyönnillä kotiin pinkaisi joukkueen kolmesta Oonasta Markkanen. Harhaheitto merkattiin myös PuPen 1-4 kavennusjuoksun syntytavaksi ensimmäisen tasoittavalla, sillä kotiin riensi Emilia Helminen. Lisäjuoksuja ei nähty niin Puijon ensimmäisellä kuin KPK:n toisella sisävuorollakaan. Toisen lopettavalla sattui kajaanilaisten kannalta ottelun harmittava takaisku: nopeassa tilanteessa lukkari Nevalaisen polttoheitto lähti hieman liian läheltä ja hieman liian kovaa ykköspesää täyttämään rynnänneen Tuonosen liikkeeseen nähden: pallo sirvahti räpylän vierestä ikävästi Tuonosta kasvoihin ja hän joutui jättämään pelin kesken lääkärintarkastuksen vuoksi. Lukijoille iloksi voidaan kuitenkin kertoa, että ”Tuna” selvisi suuremmitta vahingoitta ja pääsee parantelemaan kolhunsa rauhassa alkaneen juhannustauon aikana kuntoon. Joukkuekaverin loukkaantuminen kuitenkin säikäytti hetkeksi kajaanilaiset ukkosta pahemmin. PuPe sai huudettua itselleen hurmoshenkeä päälle ja kipusikin vuorossa Noora Pasin ottamattomalla kakkosjatkelyönnillä ja Ollikaisen kahdella onnistumisella tasoihin. KPK sulatteli omaa säikähdystään vielä kolmannen aloittavalla, jossa nähtiin vierailijan ottelun heikoin sisävuoro. Kolmannen lopettavalla ulkopelin juonesta päästiin taas paremmin kiinni – Puijottaret saivat kaksi kotiutuspaikkaa joista ensimmäisen naulasi Liimatainen ja toisen sotki taktisella väärällään Nevalainen. Viimeiseen vuoroon lähdettiin tasatilanteessa, jossa Pallokerhon oli tehtävä vähintään yksi juoksu mieliäkseen kolmen pisteen lopputulokseen. Yksi ei kuitenkaan riittänyt taisteluilmeensä taas löytäneelle siniselle: joukkueensa sisäisen onnistujasymbolin, Kultakypärän pokannut Iiris avasi lyöntipelin yllättämällä puijolaisten ”ankkurikuvion” takakenttäpiiskaisulla ja eteni suoraan kakkospesälle. Ilmeisesti vuosi kainuulaista pesis- ja voimaharjoittelua oli tuonut Huotarin lyöntiin lisäpotkua, joka ei PuPe-koppareiden ennakkopapereissa lukenut. Nelli näpäytti seuraavana lyöjänä Iiriksen jo kolmoselle, joten taistelu täydestä pistepotista eli ja voi hyvin. Lyöntivuoroon asteli Nevalainen, joka osoitti 1-3-tilanteen olevan pesäpallossa aina mahdollisuus: tälläkään kertaa tosin kakkosjatkepystäri oli sellainen, ettei se tilannetta kysellyt ja Iiriksen oli helppo tuoda KPK jälleen ottelussa johtoon. Kakkoskärki rakenteli pesät täyteen kapteeni Leskiselle, joka kirjasi nimensä myös toisen jaksojen lyötyjen sarakkeeseen lyömällä Nellin ”tupaan”. Kolmossaumasta, kuinkas muutenkaan. Lopullisen voittojuoksun iski Kemppainen, jonka ottelun aiemmat kotiutukset olivat olleet ”senteistä kiinni”: viimeisen lyöntivuoron merkistä keskelle koppareiden väliin isketty tillikka ei jättänyt PuPe-ulkopelaajille onnistumismarginaalia ja Oona Markkanen toi 4-7. Kuopiolaiset kavensivat viimeisen tasoittavalla vielä Siiri Pulkkisen ja Rebecca Penttisen kotiutuksilla tilanteeksi 6-7, mutta joukkueensa pääkotiuttajien ottelun ainoat onnistumiset tulivat liian myöhään: Sara Moilanen teki jo perinteeksi muodostuvasti kolmannen palon kolmospesälle ja päätti pitkän iltapuhteen Pohjois-Savossa kajaanilaisittain onnellisesti.

KPK:n palkitut
I Nelli Huotari
II Mette Leskinen
Kultakypärä: Iiris Huotari

Ottelun tilastot: https://www.pesistulokset.fi/ottelut/41496#stats

Neljäs kolmen pisteen voitto viidestä ottelusta nostaa KPK:n komeasti Ykköspesiksen pohjoislohkon kärkeen pisteellä ohi vaasalaisryhmä Mailattarien. Ottelutauko kestää KPK:n osalta tänä vuonna peräti 9 päivää: tositoimiin päästään juhannusta seuraavan viikonloppuna, kun matka käy Pohjanmaalle tuplareissulle – lauantaina 3.7. otellaan Lapualla ja 4.7. haetaan revanssia kauden toistaiseksi ainoan tappion aiheuttaneista Mailattarista Vaasassa.

- AJ