Naperopesisleiri KPK:n juhlavuoden suurin haaste

Kajaanilainen pesäpallon erikoisseura Kajaanin Pallokerho viettää juhlavuotta. Seuran perustavasta kokouksesta Sissilinnassa tuli 24.4. kuluneeksi 85 vuotta. KPK on tällä hetkellä Kajaanin vanhimpia ja suurimpia urheiluseuroja.

KPK:n 85-vuotisjuhlavuoden suurin urakka on Pohjois-Suomen F10- ja G8-ikäisten Naperoleirin järjestäminen. KPK isännöi leiriä 8.-10.6. ja odottaa Kajaaniin noin 20 joukkuetta ja 300 leiriläistä.

Naperopesisleiri on pelileiri. Alle 10-vuotiaat pelaavat Liikuntapuistossa ja alle 8-vuotiaat pienpeliä Lehtikankaan monitoimitalon viime kesänä valmistuneella tekonurmikentällä. Pelileirin ohessa järjestetään nuorisotuomareiden koulutusleiri.

KPK järjestää leirin yhteistyössä Kajaanin kaupungin kanssa, joka vastaa kenttien kunnostuksesta ja muusta peleihin liittyvästä rakentamisesta.

KPK toimii suuren pesisleirin isäntänä nyt neljättä kertaa. Seura on järjestänyt kolmesti aikaisemmin valtakunnallisen alle 14-vuotiaiden D-nuorten suurleirin, viimeksi 2008. Tuo leiri 10 vuotta sitten oli 115 joukkueellaan silloin kaikkien aikojen suurin nuorten pesisleiri.

Seuraavan kerran KPK on leiri-isäntänä 2020, jolloin Kajaani saa valtakunnalliselle Naperoleirille noin 100 joukkuetta ja 1.500 leirivierasta. Alueellisen naperoleirin järjestäminen on uudistuneelle järjestelyorganisaatiolle harjoitusta isompaan haasteeseen.

Pelkkää pesisleirien järjestämistä KPK:n toiminta ei toki ole. Toukokuussa alkavalla pesiskaudella seuralla on tulessa kaikkiaan seitsemän sarjajoukkuetta. Korkeinta sarjatasoa edustavat suomensarjasta nousua hakeva naisten edustusjoukkue ja B19-tyttöjen superpesisjoukkue.

KPK on edelleen kaikkien aikojen menestynein kajaanilainen palloiluseura, jos menestystä mitataan SM-mitaleilla. KPK:n joukkueet ovat saavuttaneet historiansa aikana kaikkiaan 15 SM-mitalia, ensimmäisen jo 1963 ja viimeisimmän, B-tyttöjen SM-hopean 2015. Suomen mestaruutta seura on päässyt juhlimaan kahdesti: 2008 SM-kultaa voittivat B-tytöt ja 2012 yli 35-vuotiaat ikämiehet.

KPK:n menestysluetteloon kirjattiin 2016-2017 myös kajaanilaissittain harvinainen luku. Seuran naisjoukkue pelasi kaksi kautta superpesiksessä. Toinen kausi ei päättynyt sarjasta putoamiseen eikä talousvaikeuksiin, vaan sarjasta oma-aloitteisesti luopumiseen mm. valmentaja- ja pelaajapulan vuoksi.

Virallisen kilpailutoiminnan lisäksi KPK järjestää pesistoimintaa vauvasta vaariin. 6-13-vuotiaiden pesiskoulu ja naperopesiskoulu alkavat toukokuussa, naisten ja miesten harrastepesisryhmät ovat harjoitelleet läpi talven tavoitteena harrastepesiksen SM-turnaus Tampereella ja ladypesiksen valtakunnallinen turnaus Turussa. Maahanmuuttajillekin seura on opettanut pesistaitoja. Kuluneen viikon aikana KPK:n naispelaajat ovat SuperJymyn miesten kanssa vierailleet Kajaanin kouluissa ja avanneet kansallispelin saloja tuleville superpesistähdille.

KPK tunnetaan myös hyvänä kasvattajaseurana. Seuran pesiskoulussa ovat uransa aloittaneet mm. 8 Itä-Lännen Kirittärien Marjukka Urpelainen ja SuperJymyn Lauri Rönkkö ja Markus Tuikka. Raumalla SM-pronssia voittanut ja kolmesti Itä-Lännessä pelannut Hanna Väisänen palasi täksi kaudeksi Kajaaniin ja on kova vahvistus nuorelle naisten suomensarjan joukkueelle.

Seuran ohjelmassa olivat 1980-luvulle asti myös koripallo ja lentopallo, kunnes Kajaaniin perustettiin lajin erikoisseurat Honka ja KaNMKY. Koripalloliiton nykyinen puheenjohtaja ja moninkertainen maaottelupelaaja Antti Zitting aloitti uransa KPK:n maakuntasarjajoukkueessa.

KPK:n perustaja ja ensimmäinen puheenjohtaja 1933 oli vänrikki Jussi Kekkonen, edesmenneen tasavallan presidentin veli. Nykyinen puheenjohtaja on Jorma Säkkinen. Viralliset 85-vuotisjuhlat seura järjestää syksyllä pelikauden päättäjäisten yhteydessä.

Jorma Säkkinen
KPK.n puheenjohtaja